Riešenie omeškania v splácaní spotrebiteľských úverov.
![]() |
Zdroj: pixabay.com |
Dobrý deň.
Pred 4 rokmi som si požičala od banky XY 17 000 Eur. Do januára tohoto roku som splácala bez problémov, no v januári som ochorela a následne prišla o prácu. Dva mesiace som mala tak málo peňazí, že mi vznikli dlhy aj na ostatných úveroch a kreditných kartách. Keďže som nesplácala, banka posunula môj dlh externej agentúre. Tá odomňa žiada úhradu celého dlhu. Nemám z čoho platiť a chcem sa dohodnúť na splátkach, ale banka somnou nekomunikuje a agentúra dohodu odmieta. Bojím sa exekúcie a osobný bankrot nechcem. Viete mi pomôcť? (Alena, okr. Komárno).
Odpoveď mediátora:
Dobrý deň pani Alena.
Vami popísaná situácia je pomerne bežná. Ide o spotrebiteľský záväzkový spor a dohodu o splatení dlhu. Vo vašej otázke nekonkretizujete o aký typ úveru ide, ani to či zo strany banky došlo k postúpeniu pohľadávky, alebo k jej predaju externej vymáhacej agentúre. Z otázky naopak vyplýva, že záväzkov máte viac a ochorenie, strata zamestnania a iné okolnosti vás dostali do dlhovej špirály. Takáto situácia je nebezpečná a preto je potrebné konať rýchlo. Mediátor vám na základe splnomocnenia môže pomôcť sprostredkovať komunikáciu s jedným, alebo aj všetkými veriteľmi, alebo v akútnej fáze komunikovať s veriteľmi o vašom mene. Nepôjde tu o mediáciu v zmysle zákona o mediácii, ale o tzv. konciliačné služby. Pred uzatvorením dohody bude potrebné posúdiť doterajšie splácanie, doterajšie kroky a komunikáciu medzi vami a veriteľmi a obnoviť spotrebiteľské vzťahy a dôveru tak, aby bolo možné uzavrieť logickú a dodržateľnú dohodu. Seriózny veriteľ považuje exekúciu za poslednú možnosť a pred takýmto konaním uprednostňuje dohodu. Dohoda je dvojstranný akt, preto s jej obsahom musia súhlasiť obe strany. Mediátor v tomto procese zohráva dôležitú úlohu, pretože dokáže eliminovať a neutralizovať nátlakovú, agresívnu, alebo nekonštruktívnu komunikáciu oboch strán. Pomôže vám tiež vysvetlením odbornej terminológie, či svojim pôsobením obe strany dovedie k vzájomnému objasneniu názorov, možností a pohľadov na splatenie pohľadávky. Mediátor môže navrhovať riešenia, ale nesmie veriteľa ani dlžníka nútiť jeho návrhy prijať. Výsledkom takéhoto konania môže byť dohoda o splátkovom kalendári, dohoda o odklade splátok, konsolidácia vašich záväzkov, alebo iné riešenie.
V prípade ak vaše spotrebiteľské zmluvy obsahujú neprijateľné zmluvné podmienky odporúčam zvážiť iný postup a dožadovať sa svojich spotrebiteľských práv v inom konaní. V tomto vám môže pomôcť niektorá zo spotrebiteľských organizácií, napríklad Spotrebiteľské centrum n.o..
Cena konciliačných služieb pri riešení spotrebiteľských záväzkových sporov je približne 30-50 Eur mesačne.
Podporte nás.Veríme, že mediácia v dnešnej dobe môže pomôcť naprávať medziľudské vzťahy, učiť ľudí navzájom komunikovať empaticky, s rešpektom a pristupovať konštruktívne k riešeniu problémov. Veríme, že mediácia tým môže prispieť k odstráneniu neznášanlivosti, xenofóbie a násilia v spoločnosti. Prosíme preto o zváženie Vašej podpory pre túto bezplatnú mediačnú poradňu a podpory šírenia povedomia o mediácii zdieľaním článkov, alebo kliknutím na reklamy v tomto blogu. Ak sa Vám článok páčil, môžete autora odmeniť ľubovoľnou symbolickou finančnou čiastkou na účet č.: SK84 0900 0000 0051 1256 2553 (prosíme v správe pre prijímateľa uviesť názov článku).
Riešite akýkoľvek spor a potrebujete radu a ľudský prístup? Dajte nám vedieť, Vašu otázku a odpoveď mediátora zverejníme (bez osobných údajov) a spolu tak pomôžeme ďalším v podobnej situácii.
Komentáre
Zverejnenie komentára